tag:blogger.com,1999:blog-4119234094077659185.post4858487539665355739..comments2023-06-17T08:16:06.274-07:00Comments on Mielen maisemia: Uskontoa ateisteilleAnniinahttp://www.blogger.com/profile/12846315616034609284noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-4119234094077659185.post-43787292468056019962014-06-07T10:51:39.580-07:002014-06-07T10:51:39.580-07:00Joo mä oon kuullut tosi paljon positiivisia kokemu...Joo mä oon kuullut tosi paljon positiivisia kokemuksia protusta! :) Tosin itsestäni ei kyllä perinteiseen leirielämään ole, ei pää kestä sitä, että joutuisi olemaan yötä päivää samojen ihmisten kanssa ilman omaa rauhaa edes viikon verran :D Päiväleiriä voisin harkitakin, jos sellaisia löytyy meille vähän "vanhemmille".<br /><br />Kuulostaa mielenkiintoiselta kirjalta, pitääpä lukea joskus!Anniinahttps://www.blogger.com/profile/12846315616034609284noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4119234094077659185.post-20193144078591762962014-06-07T03:32:20.217-07:002014-06-07T03:32:20.217-07:00Protu on erinomainen paikka kokea yhteisöllisyyttä...Protu on erinomainen paikka kokea yhteisöllisyyttä ilman uskonnollisia ja poliittisia sitoumuksia, suosittelen lämmöllä jokaiselle. :)<br /><br />Kuulostaa mainiolta kirjalta, pitää lukea! Minä puolestani suosittelen antropologi Pascal Boyerin Ja ihminen loi jumalat - kuinka uskonto selitetään teosta. Siinä hän kiteyttää mielestäni aika hyvin, kuinka uskonto on kulttuurinen ilmiö ja uskonnolliset taipumukset suorastaan loisivat aivoissamme erilaisin kognitiivisin mekanismein ja mentaalisin representaatioihin. Suosittelen, mullisti ihan käsityksiäni ja tapoja nähdä uskonto ja uskovaiset.Merituulihttp://maailmamania.omablogi.finoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4119234094077659185.post-8469371766593123432014-05-29T09:42:33.069-07:002014-05-29T09:42:33.069-07:00Oi että, tuo Sunday Assembly kuulostaa mainiolta i...Oi että, tuo Sunday Assembly kuulostaa mainiolta idealta! Toivottavasti tulee Suomeenkin jossain vaiheessa, olisi mukava päästä kurkkaamaan, millainen meininki tuollaisessa tapahtumassa voisi olla :) Muakin viehättää ajatus yhteisöllisyydestä, liittyi se sitten uskontoon tai johonkin muuhun. En ole oikein kokenut syvää yhteisöllisyyden tunnetta ikinä, joten vähän kadehdinkin niitä ihmisiä, jotka ovat.Anniinahttps://www.blogger.com/profile/12846315616034609284noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4119234094077659185.post-44333649922068502682014-05-29T09:38:33.301-07:002014-05-29T09:38:33.301-07:00Kyllä tuosta kirjasta varmasti saa jotain irti, va...Kyllä tuosta kirjasta varmasti saa jotain irti, vaikka ei kokisikaan itseään ateistiksi :) Silti saattaa herätä ajatuksia vähän erilaisista näkökulmista kuin mitä yleensä tulee ajatelleeksi uskonnosta/hengellisyydestä. Totta, noiden käsitteiden kanssahan voi pelailla vaikka kuinka paljon, ja itsekään en aina oikein tiedä, mitä sanaa pitäisi käyttää, että viesti menee varmasti perille :D Tuossa kirjassa tosiaan käsitellään pääasiassa juurikin vakiintuneita uskontoja, ei niinkään kaikkia mahdollisia henkisyyden muotoja. Ja tosiaanhan henkinen ihminen voi olla sellainenkin, joka ei edes usko minkään uskonnon jumalaan tai muihin henkiolentoihin, ainakin näin itse näen asian. Toisaalta uskontotieteessä käsitellään nimestään huolimatta laajemminkin hengellisiä/yliluonnollisia kokemuksia ja muuta henkisyyteen liittyvää, eli ei vain ja ainoastaan järjestäytyneitä uskontoja. Itse olen kiinnostunut ylipäätään uskonnollisuuden/henkisyyden psykologiasta, riippumatta siitä, mitä uskontoa tai näkökulmaa joku ihminen sattuu edustamaan :) Vaikka toisaalta itse uskonnotkin ovat kulttuurisina ilmiöinä erittäin kiinnostavia. <br /><br />Ja olen ihan samaa mieltä tuosta, että uskomista ei voi eikä tarvitsekaan perustella tieteellisesti - jos voisi, ei se silloin olisi enää uskoa vaan tietoa, ja ne ovat aivan eri asia. Mua kiehtoo uskontotieteessä se, että siinä ei pääsääntöisesti oteta kantaa siihen, ovatko uskontojen opit objektiivisesti totta vai eivät, vaan tarkastellaan uskontojen ilmenemismuotoja niin yhteisön kuin yksilöiden tasolla :)Anniinahttps://www.blogger.com/profile/12846315616034609284noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4119234094077659185.post-79364203182896368052014-05-27T10:27:43.017-07:002014-05-27T10:27:43.017-07:00Minulla on tavallaan aika vahvakin kaipuu hengelli...Minulla on tavallaan aika vahvakin kaipuu hengelliseen toimintaan, mutta valitettavasti olen hyvin järki-ihminen enkä vain pysty uskomaan jumaliin (tai jälleensyntymiseen tms., joten buddhalaisuuskin on pois pelistä). Monissa uskonnollisissa tilaisuuksissa on muuten kivaa, mutta tunnen olevani siellä väärässä paikassa, kun se usko puuttuu. Myös uskontojen yhteisöllisyys viehättää minua.<br /><br />Luinkin joskus viime vuonna mielenkiinnolla Sunday Assemblystä, joka on vähän kuin ateistien jumalanpalvelus. Sen on tarkoitus tarjota sitä yhteisöllisyyttä ilman uskontoa. Sunday Assemblyssä lauletaan yhdessä ei-uskonnollista musiikkia, kuunnellaan puheita esimerkiksi elämänkatsomukseen tai tieteeseen liittyvistä aiheista ja ennen kaikkea juhlitaan elämää. Harmi, että Sunday Assemblyjä on tähän mennessä vain Briteissä, Yhdysvalloissa ja Australiassa. Muuten olisin itsekin innolla mukana.Minniellehttps://www.blogger.com/profile/14083274100943010656noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4119234094077659185.post-50095478839211289642014-05-27T01:20:23.501-07:002014-05-27T01:20:23.501-07:00Kiitos hyvästä kirjoituksesta.
Itse olen jossain ...Kiitos hyvästä kirjoituksesta. <br />Itse olen jossain määrin - tai ehkä vahvastikin - hengellinen. Silti tekisi mieli lukea tuo kirja. <br /><br />Minä erotan aika selkeästi toisistaan käsitteet uskonto, uskonnollisuus, henkisyys ja hengellisyys. Läheltä liippaavat toisiaan, mutta silti niin eri asioita. Vaikka itse olen henkinen/hengellinen ja kuulun ev.lut. kirkkoon, niin en kovin vahvasti liputa minkään tietyn uskonnon puolesta. Uskonnon näen ennen kaikkea uskomusjärjestelmäksi, jonka jokin taho/tahot ovat luoneet aikojen saatossa. Uskominen/henkisyys/hengellisyys taas ovat vahvasti henkilökohtaisia, eivätkä välttämättä riipu näistä uskontojärjestelmistä ja sen hierarkioista ja käsityksistä. Toki uskonto voi vahvasti määrittää yksittäisen ihmisen uskoa ja hengellisyyden tapaa. Ja toki on myös fanaatikkoja, jotka tulkitsevat uskontoa ja sen kirjoituksia pilkuntarkasti eivätkä jätä mitään tulkinnanvaraa tai -vapautta. Se taas on surullista, koska silloin se omasta mielestäni kaikkein tärkein ydin hengellisyydestä jää saavuttamatta. Itselleni se uskon ydin on ennen kaikkea armo, rakkaus, lempeys ja se, että tunnen olevani jonkin suuremman huolenpidossa. (Ja kauhistus taas se, jos uskonnon varjolla rajoitetaan ihmisiä tai tehdään pahaa. Tai määritellään, kuka on "oikeanlainen" ihminen kelvatakseen. Siitä on hengellisyys kaukana!) <br /><br />Sitäkin jotenkin kavahdan, jos uskomisensa perusteet pitäisi pystyä määrittelemään tieteellisesti. Hengellisyys pakenee kaikkia tieteellisiä määritelmiä ja on minulle jotain paljon suurempaa. Se on syvästi intuitiivista ja tunnetasolla hyvin perustavanlaatuista kokemusta. Mutta jos nyt jokin perustelu pitää keksiä, niin miten olisi se, että edelleen yli 90% (?) koko universumin massasta on jotain sellaista, jolle ei ole löydetty selitystä. Minusta siihen 90% mahtuu aika iso mahdollisuus vaikka mille :) Tuula https://www.blogger.com/profile/06908476954840659728noreply@blogger.com