maanantai 13. huhtikuuta 2015

Joogakuulumisia

En ole täällä blogin puolella tainnut mainitakaan, että vietän tässä parhaillaan pientä projektia: tavoitteenani on tehdä edes pieni joogaharjoitus ja meditaatio joka päivä huhtikuun ajan. Idea lähti tamperelaisen kundaliinijoogakoulu Ong Namon Huoleton Huhtikuu -tapahtumasta, jonka bongasin Facebookista. Tapahtuma on kaikille avoin ja ilmainen, ja tuolla linkin takaa löytyvillä nettisivuilla on tarjolla isot kasat jooga- ja meditaatiovideoita (ja lisää tulee aina muutaman päivän välein), joiden avulla aloittelijankin on helppo tutustua kundaliinijoogaan. Itsehän kävin kyseisen joogakoulun tunneilla aktiivisesti viime syksynä, mutta talvella iski jonkinmoinen kyllästyminen, enkä nyt olekaan käynyt joogassa moneen kuukauteen. Näin upeilla keleillä ei juuri huvita lähteä hengittelemään tunkkaisiin sisätiloihin, kun voi mieluummin lähteä lenkille raikkaaseen ilmaan (ja aerobinen kunto on talven aikana päässyt taas hiukan rapistumaan, kun treeni on painottunut niin vahvasti salilla käymiseen).



Viime aikoina olen kuitenkin kärsinyt paljon uniongelmista, keskittymisvaikeuksista ja yleisestä levottomuudesta, ja ajattelinkin, että jooga voisi tuoda helpotusta niihin. Joogaharrastukseni on aina ollut varsin kausittaista, mutta jokin siinä lajissa aina pienen tauon jälkeen vetää puoleensa. Onhan se loistavaa kehonhuoltoa vastapainoksi rankemmalle treenaamiselle, mutta ennen kaikkea pidän siitä, miten selkeän olon varsinkin meditaatiota sisältävä joogaharjoitus tuo (ainakin hetkeksi) myös mieleen. Yleisesti ottaen olen vähän levotonta ja säntäilevää sorttia, eikä pitkäkestoinen yhteen asiaan keskittyminen ole varsinaisesti ydinvahvuuksiani. Niinpä varsinkin hidastempoinen jooga ja ennen kaikkea meditointi ovat aina olleet mielelleni vaikeita - jo kymmenen minuutin meditaation aikana meinaan alkaa kiemurrella paikoillani ja vilkuilla kelloa. Keskittymiskyky, hetkessä eläminen ja mielen rentouttaminen ovat ominaisuuksia, joita haluan kehittää itsessäni, ja tämä on yksi tärkeimmistä syistä, miksi olen kerta toisensa jälkeen palannut joogan pariin.



Nyt huhtikuu alkaa olla pian puolivälissä, ja tähän asti joogaprojektini on sujunut mukavasti: yhtäkään päivää ei ole vielä jäänyt väliin, vaikka sentään aloittelin projektia ollessani lomalla perheen luona. Joinakin päivinä olen tehnyt pitemmän (yli puolen tunnin) harjoituksen, kun taas välillä olen tyytynyt muutamiin asanoihin yhdistettynä meditaatioon. Rutiinin ylläpitäminen on sujunut yllättävänkin kivuttomasti, ja tällä hetkellä fiilis joogaamisen suhteen on niin hyvä, että usein ihan odotan seuraavaa joogahetkeä! Kivaa siis on, mutta nukahtamisvaikeudet kyllä vaivaavat edelleen, ja onpa sitä levottomuuttakin toisinaan liikkeellä - enkä odotakaan pääseväni siitä noin vain (tai ehkä ollenkaan) eroon, sillä luulen, että se on minulle jossain määrin luonteenomaista. Keho tuntuu kuitenkin tykkäävän joogaamisesta, ja mielikin tuntuu aina harjoitkuksen jälkeen hetken tyynemmältä ja seesteisemmältä, mikä on minulle aika iso juttu :) Nyt vaan pitäisi vielä jatkaa tätä kokeilua kuun loppuun asti, mikä tuskin tulee olemaan ongelma. Ja mitä luultavimmin aion jatkaa säännöllistä joogaamista tämänkin jälkeen, tosin en ehkä aivan päivittäin (tai saa nähdä, kesälomalla saattaa kyllä olla aikaa sellaiseen ylellisyyteen...).

Millaisia kokemuksia teillä on joogasta?

2 kommenttia:

  1. Kuulostaa hyvältä! Itse on joskus harkinnut kokeilevani läpi 30päivän jooga"haastetta", johon törmäsin jossain netin syövereissä. Uskon, että se voisi tehdä hyvää, mutta toisaalta haluan välttää sitä, että joogasta tulisi minkäänlainen stressin aihe. Jooga on mullekin tapa rauhoittaa ja selkeyttää kehon & mielen tuntemuksia ja se on niin ihanaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, aika surullistahan se kieltämättä olisi, jos joogasta tulisi stressin aihe, kun tarkoituksena olisi nimenomaan vähentää stressiä :)

      Poista