keskiviikko 5. marraskuuta 2014

Miten palautua työ- tai opiskelustressistä?

Käyn tällä hetkellä yliopistolla erästä kurssia, missä on käsitelty paljon työstä tai opiskelusta palautumista, ja se on saanut minut miettimään kovasti näitä asioita omakohtaisestikin. Usein saatamme ajatella, että jos pitää siitä, mitä tekee, eikä koe olevansa stressaantunut, ei välttämättä tarvitse sen kummempaa palautumista tai rentoutumista vapaa-ajalla. Tunnistan loistavasti tämän ajatusmallin itsestäni: rakastan opiskelua ja oppimista, joten joskus ihan todella valitsen jonkun kouluhomman tekemisen mieluummin kuin vaikkapa elokuvan katsomisen, romaanin lukemisen tai muun vapaa-ajan puuhan (sosiaalisen elämän tosin asetan opintojenkin edelle). Vaikka en yleensä koe olevani stressaantunut, huomaan kuitenkin toisinaan käyväni ylikierroksilla. Varsinkin pitkän ja intensiivisen opiskelupäivän jälkeen rauhoittuminen on usein vaikeaa, eikä uni meinaa illalla tulla, kun päässä pyörii niin paljon ajatuksia. Monilla stressi häiritsee yöunia, mutta myös innostuksen aiheuttama ylivirittyneisyys (joka sinänsä on minusta lähinnä miellyttävä olotila) voi vaikuttaa samalla tavalla. Työn tai opiskelun kiehtovuus ja mielekkyys eivät sulje pois sitä tosiasiaa, että elämässä on hyvä olla niille myös jotain vastapainoa - se, että vapaalla saa ajatukset irti töistä, rentoutuu ja virkistyy, tuo yleensä paitsi hyvää mieltä myös lisää intoa ja energiaa työhön tai opiskeluun.

Palautuminen voidaan määritellä prosessiksi, jonka aikana ihmisen fyysinen ja psyykkinen tila palautuu työpäivän aikana koettua kuormitusta edeltävälle tasolle. Prosessi on onnistunut silloin, kun ihminen kokee olevansa rentoutunut, virkistynyt ja taas valmis palaamaan työskentelyn pariin. Psykologisesta palautumisesta erotetaan tutkimuksessa neljä keskenään hieman erilaista mekanismia: työstä irrottautuminen ajatusten ja tunteiden tasolla, rentoutuminen, taidonhallintakokemukset sekä tunne siitä, että voi itse kontrolloida vapaa-aikaansa. Joidenkin tutkimusten mukaan psykologinen työstä irrottautuminen on yhteydessä erityisen tehokkaaseen palautumiseen, ja tämä on varmasti monen helppo ymmärtää arkikokemuksen perusteella: mukavatkaan vapaa-ajan puuhat eivät välttämättä tunnu rentouttavan tai piristävän, jos ajatukset pyörivät koko ajan tekemättömissä töissä tai jos esimerkiksi tietokoneella ollessaan eksyy jatkuvasti lukemaan työsähköposteja.



Erilaiset vapaa-ajan aktiviteetit ovat eri tavoilla yhteydessä palautumisen mekanismeihin: esimerkiksi rankka liikuntaharrastus ei välttämättä varsinaisesti rentouta mutta tarjoaa hyvän mahdollisuuden taitojen kehittämiseen ja uuden oppimiseen, kun taas telkkaria tuijottaessa rentoutuminen lienee usein yleisempää kuin itsensä ja taitojensa kehittäminen. Toisaalta jotkut tekemiset voivat virkistää kaikkien neljän mekanismin kautta. Tällaisista minulle tuli esimerkkinä mieleen piirtäminen/maalaaminen: siinä saa helposti ajatukset irti muista asioista, mieli rentoutuu, voi saada onnistumisen kokemuksia taitoja kehittäessään, ja lisäksi voi kokea kontrolloivansa vapaa-aikaansa (olettaen, että ihminen on vapaaehtoisesti valinnut taiteilun harrastuksekseen). Teoriat ovat tietysti aina vain teorioita, vaikka niitä tukevaa tutkimusta löytyisikin. Kuitenkin olen sitä mieltä, että ajatus ja pohjatieto palautumisen mekanismeista voi auttaa sen arvioimisessa, mitkä puuhat omalla kohdalla parhaiten palauttavat työn tai opiskelun aiheuttamasta kuormituksesta, ja millä tavoin omaa palautumista voisi edistää. Myös sitä voi olla hyvä miettiä, mitä palautumismekanismia itse erityisesti kaipaisi: joskus esimerkiksi rentoutuminen voi tuntua tärkeämmältä oman hyvinvoinnin kannalta kuin vaikkapa taidonhallintakokemukset, kun taas joku helpolta tuntuvaa työtä tekevä voi kaivata vapaa-ajalla erityisesti älyllisiä haasteita ja mahdollisuutta oppia uutta.

Miten itse sitten saan mieleni parhaiten irti opinnoista? En varsinaisesti ainakaan tätä kirjoittamalla, mutta toisaalta vaikka käsittelen täällä blogissa paljon samoja aihepiirejä, joiden parissa painiskelen myös koulussa, kirjoittaminen (ja luonnollisesti myös teiltä lukijoilta saatu palaute) ehdottomasti tuottaa miellyttävän kokemuksen taitojen kehittämisestä ja teoreettisen tiedon soveltamisesta. Kuitenkin koen kaipaavani myös täysin psykahommiin liittymättömiä harrastuksia, ja monipuoliset liikuntaharrastukset ovat ehkä se juttu, jonka koen omalla kohdallani kaikkein tärkeimmäksi palautumisessa - ei kun totta kai myös kulttuuritapahtumissa käyminen, mutta sitä ei tapahdu aivan niin usein, joten liikunta vaikuttanee jokapäiväiseen elämään joka tapauksessa enemmän. Sosiaalisten aktiviteettien palauttavuus on taatusti todella paljon persoonallisuudesta kiinni: esimerkiksi jotkut erittäin introvertit ystäväni sanovat virkistyvänsä parhaiten saadessaan viettää aikaa yksin omien puuhiensa parissa. Itse olen kuitenkin siinä määrin sosiaalinen, että virkistyn ja inspiroidun minulle oikeanlaisten ihmisten seurassa todella tehokkaasti, joten ystävän tapaaminen voi tuntua jopa pitkän ja sosiaalisen koulupäivän jälkeen ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta :)

Oletteko te stressaantuneita? Miten palaudutte parhaiten töistä tai opiskelusta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti