perjantai 15. marraskuuta 2013

7 vinkkiä parempaan kuuntelemiseen

Moni meistä haluaisi varmasti olla hyvä kuuntelija: luotettava ja turvallinen hahmo, jolle on helppo uskoutua vaikeissakin asioissa. Joillekin kuuntelemisen taito on tärkeä osa työtä, mutta luonnollisesti se on tärkeässä roolissa myös kenen tahansa läheisissä ihmissuhteissa. Harva haluaa avautua henkilökohtaisista asioistaan ja ongelmistaan ihmiselle, joka ei osaa keskittyä toisen sanomisiin, mitätöi hänen kokemuksiaan, kääntää puheenaiheen itseensä tai asettaa sanat toisen suuhun. Jotkut ovat ehkä luontaisesti parempia kuuntelijoita kuin toiset, mutta kuuntelemisen taitoa voi ja on syytä myös opetella - myös niiden, jotka kokevat jo osaavansa kuunnella. Aina voi nimittäin oppia paremmaksi ;) Tässäpä muutamia vinkkejä parempaan kuuntelemiseen erityisesti tilanteessa, jossa puhuja kertoo ongelmistaan:

1. Katso silmiin mutta älä tuijota.

2. Peilaa puhujan kehonkieltä. Sopeuta ilmeesi, puhetyylisi, vartalon asentosi ja eleesi siihen, miten puhuja vastaavia elementtejä käyttää - samassa rytmissä oleminen lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja auttaa positiivisen ilmapiirin sekä luottamuksen luomisessa. Tarkoituksenmukaista ei tosin ole lähteä mukaan puhujan jännittyneisyyteen vaan reagoida enemmänkin rauhallisiin ja neutraaleihin piirteisiin tämän itseilmaisussa.

3. Reagoi kuulemaasi. Mikään ei ole ahdistavampaa kuin puhua ihmiselle, joka vain tuijottaa ilmeettömänä. Esimerkiksi nyökkääminen, ilmeillä reagoiminen ja pienet hyväksyvät/uteliaat äännähdykset paljastavat, että todella kuuntelet ja ymmärrät, mitä kuulet, ja kannustat puhujaa jatkamaan. Usein on myös hyvä keino toistaa omin sanoin, mitä puhuja äsken sanoi. Tässä tosin kannattaa olla varovainen, sillä jos se ei tule luontevasti, se kuulostaa helposti päälleliimatulta.

4. Älä mitätöi tai latista toisen tunteita. Vaikka kaverin tai asiakkaan ongelma saattaisi sinun korvissasi kuulostaa mitättömältä, sitä ei ehkä ole viisasta mainita. Pitäisi olla itsestäänselvää, että me kaikki koemme erilaiset elämäntilanteet ja tapahtumat eri tavoin, joten meillä on myös hyvin erilaisia ja eri tasoisia ongelmia. Lohduttaminen on vaikeaa, mutta suosittelisin silti jättämään "kyllä se siitä"-, "tiedän miltä sinusta tuntuu"- ja "kaikki järjestyy" -tyyppiset latteudet väliin, sillä itse en ainakaan koe niiden auttavan yhtään - pikemminkin niistä tulee joskus sellainen olo, ettei kuuntelija keksi muuta sanottavaa ja koittaa päästä tilanteesta nopeasti karkuun.

5. Anna konkreettisia neuvoja. Aina neuvominen ei ole edes tarpeen: moni kokee vaikeassa tilanteessa jo pelkän puhumisen ja kuulluksi tulemisen helpottavana. Toisten neuvominen on aina hieman riskialtista, sillä emme voi tismalleen tietää, mitä toisen päässä liikkuu, emmekä myöskään voi nähdä tulevaisuuteen, jolloin tietäisimme, mikä ratkaisu ongelmaan olisi paras. Abstraktit ja epämääräiset neuvot harvoin auttavat, mutta sen sijaan yksinkertaiset, käytännölliset neuvot voivat toimia varsinkin, jos tavoitteena on aktivoida tai piristää ahdistunutta kaveria.

6. Keskity siihen, mitä puhuja haluaa kertoa. Toki tarkentavia ja tulkitseviakin kysymyksiä saa ja usein kannattaakin esittää, mutta puheenaiheen vaihtaminen tai muualle johdatteleminen on asia erikseen.

7. Älä tee oletuksia toisen tunteista. Et voi tietää, mikä juuri hänelle on rankkaa, vaikeaa, helpottavaa tai turhaa, ellei hän kerro sitä. Kaikki eivät tunne samalla tavalla samanlaisissa tilanteissa, minkä takia en ihan äkkiä päästäisi suustani niinkin tavallista lausetta kuin "tiedän, miltä sinusta tuntuu".

Millainen teistä on hyvä kuuntelija? Onko kuunteleminen teille helppoa vai vaikeaa?

4 kommenttia:

  1. Kyllähän me ollaan hyviä kuuntelijoita jos vain tahdotaan. Useimmiten on kyse tahdosta.
    Noi oli JUST ne hyvät vinkit, noinhan se olisi hyvä mennä.
    -Helena ja Blackie Kahden Naisen Loukusta-

    VastaaPoista
  2. Pidän itseäni hyvänä kuuntelijana ja noudatan aika pitkälle juuri noita listaamiasi asioita. Sellaisen henkilön kanssa on äärettömän ärsyttävää keskustella joka keskeyttää tai puuhaa "kuunnellessaan" ihan jotain muuta. Tällaisiakin tapauksia valitettavasti lähipiiristä löytyy.

    VastaaPoista
  3. Itse olen huomannut, että neuvominen voi helposti ärsyttää. Eli jos tilanne ei vaadi neuvon antamista (eli jos avautuja ei neuvoa suoraan pyydä), mieluummin jättäisin neuvomatta. Hankalaa joskus, eritoten jos itse omassa mielessään näkisi ratkaisun tilanteeseen kirkkaasti, mutta joskus on vain parempi pitää se suu kiinni. Itselläni kun on ollut nyt hyvin, hyvin vaikea vuosi takana, kun esikoiseni syntyi keskosena ja vietti pari ensimmäistä kuukauttaan sairaalassa, ja edelleen juostaan vaikka millä lääkärillä - niin olen itse ihan käytännössä huomannut, että avautuessani en aina halua kuulla niitä neuvoja. En halua kuulla, että mitä minun kannattaisi tehdä tai ajatella, tai että "aika näyttää", vaan haluan luvan olla surullinen. Haluan tunteen siitä, että toinen ymmärtää kipuni, ja antaa luvan romahtaa ja itkeä. Siksi voisinkin lisätä listaan tunteiden peilaamisen. On helpottavaa avautujalle, kun toinen sanoo "Olet surullinen/ahdistunut/peloissasi", tai jos et ole ihan täysin varma toisen tunnetilasta, on parempi sanoa "Olet varmaan hyvin peloissasi!" kuin "Kyllä se siitä". :)

    Kiitos jälleen ihanasta postauksesta!

    VastaaPoista
  4. Helena ja Blackie, niinpä, monestihan se on juuri tahdosta ja yrittämisestä kiinni - ei se kuunteleminen niin kovin vaikeaa ole :)

    hietzu, jep, sellaiset ihmiset ovat varsin ärsyttäviä, tunnen itsekin aika monia... Tosin oma paheeni on juuri se keskeyttäminen ja päälle puhuminen - välillä tuntuu olevan niin paljon kommentteja mielessä, ettei niitä maltaa pitää sisälläni. Nykyään tosin olen oppinut jo jossain määrin hillitsemään itseäni ja pitämään suuni kiinni joskus :D

    Meriannen, tuo on kyllä ihan totta, että ihmiselle pitäisi antaa lupa olla surullinen, vähätteleminen ei yleensä juuri auta. Joo, tuo tunteiden peilaaminen tai toisen sanomisten reflektointi on kyllä äärimmäisen tärkeää, meinasin itsekin laittaa sen omaksi kohdakseen tuohon listaan, mutta sisällytin sen kuitenkin lopulta tuohon kolmoskohtaan :) Mutta se kyllä toimii usein!

    VastaaPoista