torstai 31. lokakuuta 2013

Mitä tehdä, kun mikään ei onnistu

Kun ruikutin eräälle ystävälleni ahdistuksen ja epätoivon sävyttämistä itkukohtauksista, mistä olen kärsinyt tavallista useammin kuluneen syksyn aikana, hän ehdotti minulle kokeilemisen arvoista ideaa: voisin kirjoittaa ylös, minkä seikkojen olen huomannut parantavan oloa kaikkein alhaisimmassakin mielentilassa, laittaa listan näkyvälle paikalle, mistä muistaisin vilkaista sitä silloin, kun epätoivo tai alakulo iskee. Vielä en ole saanut askarreltua tällaista huoneentaulua, mutta aion ehdottomasti tehdä sen. Päätin laittaa tännekin listan siitä, mitä minun aiemman kokemuksen perusteella kannattaa tehdä silloin, kun mikään ei tunnu onnistuvan.

1. Liiku. Jooga tai muu rauhallinen liikunta saattaa rauhoittaa myrskyävää mieltä, mutta joskus kunnon rääkkitreeni lenkkipolulla, salilla tai tanssitunnilla tehoaa vielä paremmin - eikä liikunnan vaikutuksessa ole kyse pelkästä ajatusten harhauttamisesta, sillä kun keho voi hyvin, se vaikuttaa tehokkaasti myös mieleen.

Peace of soul

2. Laita ruokaa. Stressin ja murheiden keskellä tekisi ehkä mieli turvautua take away -pöperöihin tai valmisruokiin, mutta ruoanlaitto on todella terapeuttista puuhaa, varsinkin kun siihen keskittyy. Ja tietysti kotitekoisen hyvän ruoan syöminen piristää taatusti enemmän kuin pakastepizzan lämmittäminen.

3. Puhu läheisille. Mitä enemmän olen oppinut avautumaan läheisille mieltäni painavista asioista, sitä parempi ja kevyempi olo minulle on tullut. Tunteiden piilottelu ja tukahduttaminen eivät yleensä auta mitään vaan pikemminkin pahentavat tilannetta.

4. Tee taidetta ja nauti taiteesta. Auttaa ongelmaan kuin ongelmaan.

Colours are live

5. Ajattele, miten paljon huonommin asiat voisivat olla - ainakin minulla se auttaa olemaan kiitollinen siitä, mikä kaikki elämässäni ongelmista huolimatta on hyvin.

6. Ime itseesi toisten positiivisia ajatuksia, vaikkapa kirjoista tai blogeista.

7. Lue lempikirjaasi tai katso jokin tuttu ja turvallinen elokuva.

8. Kirjoita hankalista tunteista. Vähän sama juttu kuin puhumisen kanssa, mutta vain itselle kirjoittaessa ei tarvitse miettiä kenenkään muun tunteita tai sitä, ilmaiseeko asioita tarpeeksi fiksusti tai ymmärrettävästi.

(7) Tumblr

Mikä aktiviteetti tai ajattelutapa teillä auttaa surkean olotilan yllättäessä?

kuvat weheartit.com

5 kommenttia:

  1. Sauna ja nukkuminen auttaa. :) Hyvä lista sulla!

    VastaaPoista
  2. Soikku, mulla on vähän se juttu, että jos tarpeeksi ahdistaa, niin uni ei tule - mutta jos tulee, niin hyvin nukutun yön jälkeen on kyllä aina parempi olo :) Ja sauna, ehdottomasti!

    VastaaPoista
  3. Uusin lukijasi, Jennyn luota tulin käymään ja varmasti palaan!

    Mulla urheilu tai terapiapuhelut auttaa eniten!

    VastaaPoista
  4. Elisa, kiva että löysit blogiini, tervetuloa toistekin lueskelemaan (ja kommentoimaan kans) :) Mulla on terapiapuheluihin vähän ristiriitainen suhde: puhuminen toki auttaa, mutta mieluummin valitsen aina kasvotusten juttelemisen jos mahdollista, sillä puhelimessa vuorovaikutuksesta jää niin paljon pois :/

    VastaaPoista
  5. mulla toimii mainitsemiesi asioiden lisäksi rukous :)

    VastaaPoista