perjantai 24. toukokuuta 2013

Istuminen tappaa?

Näin kärjistävästi oli otsikoitu Hesarissa jokin aika sitten ilmestynyt juttu liiallisen istumisen haitoista. Jutussa väitetään esimerkiksi, että istuminen aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja sekä kakkostyypin diabetesta. No ei varmasti yksinään aiheuta, ja aihetta on tutkittukin varsin vähän ja vasta ihan viime aikoina, mutta lienee selvää, että jatkuva istuminen ei kuitenkaan ole kovin terveellistä. Istumatyötä tekevä (tai esimerkiksi opiskelija) viettää suurimman osan työpäivästään takapuoli tiukasti tuolissa kiinni, ja monilla sama meno jatkuu vapaa-ajallakin kotona television tai tietokoneen ääressä tai vaikkapa kahvilan tai ravintolan pöydässä kavereiden kanssa hengaillessa. Toki moni harrastaa vähintään pari kertaa viikossa kuntoliikuntaa, mutta sekään ei taida oikein riittää, jos muuten vain olla öllöttää paikoillaan. Arkeen kannattaisikin lisätä pientä aktiivisuutta ja paikasta toiseen liikkumista, sitä kuuluisaa hyötyliikuntaa, istumisen haittojen minimoimiseksi.

Lisää kuvateksti


Istun itsekin yleensä aivan liikaa, ja olen huomannut, että se ei tunnu hyvältä, vaikka harrastaisinkin joka päivä jotain liikuntaa sen lisäksi. Koko kroppa tuntuu paljon vetreämmältä ja toimivammalta niinä päivinä, kun olen ollut paljon liikkeellä kotona tai koulussa istumisen sijasta - vaikka käveleminen ja seisominen varsinkin siihen tottumattomalle tuntuu helposti jaloissa, esimerkiksi selkä- ja niskajumitukset ovat vähentyneet huomattavasti. Minussa on aina ollut vähän ikiliikkujan vikaa, olen tosi huono istumaan nätisti paikoillani; minun on paljon helpompi keskittyä ajattelemiseenkin esimerkiksi kävellessä tai edes jotain tehdessä. Niinpä esimerkiksi luennoilla istuminen tuntuu usein aika tuskastuttavalta. Vaikka toki harrastan "varsinaista" liikuntaa myös, pidän hyötyliikuntaa erittäin tärkeänä - ja siltä on onneksi vaikea välttyä, kun kävelee joka paikkaan (ja tämänhetkisessä työssänikään en pääse istumaan kuin tauoilla).

Miten sitten istumista voisi vähentää? Varsinkin istumatyötä tekeville ja meille opiskelijoille se on haasteellista mutta ei mahdotonta. On olemassa säädettäviä pöytiä, joiden ääressä voi tehdä töitä seisaaltaan. Television ääressä ei ole pakko istua, voi myös venytellä tai jumpata samalla - tai vaikka istua jumppapallon päällä, on sekin aina sohvaa parempi vaihtoehto. Ainakin osan työ- tai koulumatkasta voi kulkea kävellen auton tai julkisen liikenteen sijasta, ja hissimatkat on helppo korvata portaiden kapuamisella. Istumatyöläisen kannattaa jaloitella tai tehdä pientä jumppaa tauoilla. Ystäviä voi tavata kävelylenkin tai vaikka shoppailun (hyvää liikuntaa, vaikka muuten ei ehkä niin järkevää ajanvietettä!) merkeissä kahvilla istumisen sijaan. Oikeastaan näitä tapoja on aika helppo keksiä, jos edes pikkuisen kiinnittää asiaan huomiota! Istumista tulee toki väistämättä päivän mittaan aika paljon, mutta sitä kannattaa yrittää tauottaa seisomalla tai kävelemällä edes välillä. Ja toki ne varsinaiset liikuntaharrastuksetkin vähentävät istumista, jos illalla lähtee koneella istumisen sijasta vaikka lenkille tai jumppaan :)

Keksittekö lisää keinoja istua vähemmän?

4 kommenttia:

  1. Minä kertakaikkiaan hermostun, jos joudun istumaan pitkiä aikoja paikoillaan. Esimerkiksi koulutuspäivät ovat ihan kamalia ja loppupäivästä olen kuin pikkulapsi, joka liikehtii levottomasti koko ajan. Töissä sentään voi itse nousta seisomaan tai kävelemään silloin kun haluaa. Tykkään sähköpöydästä työpaikalla, koska sen ääressä voi tehdä töitä seisten. Minulla ainakin jalat väsyvät istumisesta eivät seisomisesta ja kävelemisestä, mutta lienee tottumuskysymys.

    VastaaPoista
  2. Nina, kiva kuulla, etten ole ainoa, joka hermostuu paikallaan istuessaan :) Ja sähköpöytä on kyllä varmasti tosi kätevä, harmi vain, ettei sellaista tule ihan äkkiä hankittua myös kotiin :D

    VastaaPoista
  3. Oii, ihana, ihana, IHANA banneri! <3 So sweet!

    ❤: http://kehvelijehnakas.blogspot.fi

    VastaaPoista